loading...
rozbeyknews
rozbehmj بازدید : 567 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

چرا عمل لاپاراسکوپی انجام می‌شود؟

عمل لاپاراسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منبع درد لگن یا شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش معمولا زمانی انجام می‌شود که روش‌های غیر تهاجمی (بدون نیاز به جراحی) قادر به تشخیص درد نباشند. در بسیاری از موارد، مشکلات شکمی را می‌توان با روش‌های تصویربرداری تشخیص داد مانند: سونوگرافی، که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند. سی تی اسکن، که با استفاده از پرتو‌های اشعه X، تصاویری را از بدن تهیه می‌کند. ام ار آی، که از مغناطیس و امواج رادیویی برای تولید تصاویر بدن استفاده می‌کند.

لاپاراسکوپی زمانی انجام می‌شود که این آزمایش‌ها، اطلاعات و تصاویر لازم برای تشخیص بیماری را فراهم نکنند. پزشک ممکن است از لاپاراسکوپی برای بررسی اندام‌های زیر استفاده کند:

 1- آپاندیس

 2-  کیسه صفرا

 3-کبد

 4- لوزالمعده

 5- روده کوچک و روده بزرگ

 6- طحال

روش انجام عمل لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

لاپاراسکوپی و جراحی باز چه تفاوتی دارند ؟

یک تفاوت جراحی لاپاراسکوپی و جراحی باز ، اندازه برش جراحی است . در جراحی باز نیاز است که یک برش ۸ تا ۱۰ سانتیمتری در محل ایجاد شود تا بتوان جراحی را انجام داد. بخش عمده‌ای از درد بعد از عمل به علت این برش بزرگ است. بعد از جراحی اغلب نیاز است که فرد برای ۵ تا ۷ روز در بیمارستان بستری شود .

در برخی موارد دوره نقاهت برای بازگشت به فعالیت‌های عادی و کاری، تا ۶ هفته طول می‌کشد. علاوه بر اختلال در روند زندگی و اشتغال، جراحی باز همواره خطر بیشتری برای ایجاد چسبندگی و عفونت به همراه دارد. این موضوع، به خاطر قرار گرفتن بافت‌های داخلی در معرض محیط خارجی رخ می‌دهد. با این همه، در برخی موارد مانند جراحی‌های مربوط به سرطان و لگن، جراحی باز همچنان تنها گزینه محسوب می‌شود.

در موارد دیگر، روش جایگزنی وجود دارد که با عنوان لاپاراسکوپی مطرح می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی نیاز به آموزش تخصصی دارد و همه پزشکان و متخصصان لزوما دوره‌های آموزشی لاپاراسکوپی را نگذرانده‌اند. در لاپاراسکوپی نیاز به ایجاد برش بزرگ در بدن نیست. این روش جایگزینی مطمئن و مؤثر در مقایسه با روش جراحی باز است.

در چه مواردی جراحی باز به عمل لاپاراسکوپی ترجیح داده می‌شود؟

زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی اغلب طولانی تر از جراحی باز است؛ هرچند این مسئله نسبت به مزایای جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند نادیده گرفته شود. لاپاراسکوپی اگر توسط متخصص باتجربه انجام نشود خطر لخته شدن خون و عفونت زخم را افزایش می‌دهد. ساعات طولانی جراحی لاپاراسکوپی روی بیماران دارای آپنه شدید یا بیماری‌های قلبی تأثیر می‌گذارد، بنابراین شاید بهتر باشد این دسته از بیماران با مشورت متخصص، جراحی باز انجام دهند. روش لاپاراسکوپی ممکن است برای برخی دیگر از بیماران نیز مناسب نباشد؛ از جمله بیماران بسیار چاق، یا افرادی که جراحی قبلی در ناحیه شکم داشته‌اند.

چرا لاپاراسکوپی بهتر از جراحی باز است؟

لاپاراسکوپی روش مقابل جراحی باز است که تنها از طریق ایجاد دو یا ۳ شکاف کوچک بروی شکم قابل انجام شدن است. روش لاپاراسکوپی از ۱۰۰ سال پیش برای تشخیص بیماری و درمان مشکلات ناحیه شکم و لگن بیماران رواج یافته است. تمام ترس و ناراحتی های جراحی باز به دلیل ایجاد شکاف بزرگ و عمیقی است که بوجود می آید و عواقبی دارد که اثرات آن تا حدود زیادی بر روی بدن به جا می ماند. اگر چه تصمیم نهایی بیمار برای انتخاب جراحی با صلاحدید پزشک صورت می گیرد اما لازم است دلایل برتری و تفاوت های این دو روش را بیان نمائیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر وارد سایت شوید.

https://drgitighiasi.com/blog/laparoscopy-or-open-surgery/

برچسب ها عمل لاپاراسکوپی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 101
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 301
  • بازدید سال : 2,002
  • بازدید کلی : 8,345